fredag 16 januari 2015

Balaclava

En vän till mig önskade i december en balaclava till sin pojke. Jag började leta mönster och fundera på material. Sydde sen en testmössa som blev fullt användbar, den fick dottern. Gjorde några små ändringar och bytte från fleecefoder (som blev lite för stumt) till merinoullsinterlock och det blev då betydligt lättare att dra mössan över huvudet. Ytterligare en vän gjorde också en beställning och nu är de två mössorna äntligen klara.






Mönstret kommer från Ottobre och går att ladda ner gratis här. Mössorna är fodrade med merinoullsinterlock köpt hos Strömming.

Här ser ni testmössan på dottern. Även om vi knappt haft någon vinter här i Skåne har vi haft stor glädje av den. Det bästa är nog att man får mössa och halsduk i ett!


2 kommentarer:

  1. Hej Malin, såg att du länkat till ett mönster för en Balaclava, men får felmeddelande när jag klickat på länken. Skulle så gärna vilja sy en till min systerdotter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna hittade jag på Ottobre
      https://www.ottobredesign.com/wp/wp-content/uploads/hj%C3%A4lmm%C3%B6ssa.pdf

      Radera