fredag 27 april 2012

Turkosa elefanter till syskonpar

Min bärbara dator har kraschat (fortfarande ovisst om den går att laga - hemska tanke!). Det innebär bl.a. att jag inte kunnat redigera mina bilder som jag brukar och jag har därför dröjt så länge med att visa de här kläderna som jag lovade i förra inlägget. Strunt i det nu, hellre oredigerade bilder än inga alls!

För en tid sedan fick jag en beställning på klänning och heldräkt till ett syskonpar. Storasyster fick välja tyg och föll för de turkosa elefanterna. Det blev ett lila kantband till som visade sig vara en jättefin färgkombination (tyvärr har den lila färgen fått en mycket mörkare nyans på de här fotona...).








Elefanttyget kommer från Jofotex och lila muddtyg från Stoff och Stil.

Klänningen är sydd i strl 116/122, mönster från senaste Ottobre (1/2012). Beställaren ville att ärmhålen skulle göras lite större för att klänningen ska fungera som tunika allt eftersom tösen växer - smart!
Heldräkten är sydd i strl 86/92 efter samma mönster som till den här. Snabbsprundet i halsen tycker jag ger ett "klätt" intryck. Jag valde mudd i bensluten för att förlänga användningstiden.

När beställaren valde det här tyget fastnade de också för ett annat tyg som det blev 4 kusintröjor av! De visar jag i ett annat inlägg.

Imorgon ska jag på en efterlängtad syjunta med mina syvänner. Jag har börjat ta fram mönster och tyger jag vill ha med mig och temat verkar bli att sy kläder av tyger som legat länge i lådorna. I takt med att nya fina tyger kommer ut på markanden och likaså nya mönster, tenderar de ursprungliga projekten och tilltänkta plaggen att bli liggandes orörda. Imorgon fokuserar jag på min egen grabb och hoppas hinna med en pyjamas och ett par t-shirtar. Men vi får se, jag kanske ändrar mig på plats!

2 kommentarer:

  1. Vilka fina plagg! Fräsch färgkombination tycker jag. Det smalrandiga tyget är från michas, men det är tyvärr slut nu. Hos mig alltså. Buhu. Det var väldigt fint faktiskt, randigt kan aldrig bli fel tycker jag :)

    SvaraRadera