fredag 19 juli 2013

Sparkbyxa i velour

Två par sparkbyxor till vår kommande bebis! Jag såg mönstret i senaste Ottobre (4/2013) och fick sån lust att sy med en gång. Jag valde bort de isydda fötterna och sydde istället på mudd i bensluten. Jag sydde storlek 56 och hoppas att de passar först efter en månad eller så, annars kan det bli lite varmt med velour ända upp på mage och rygg.








Hjärtvelouren kommer från Strömming design och är så himla mjuk och fin. Den lila velouren kommer från Stoff och Stil och den vita mudden likaså. Den randiga mudden har jag haft länge och minns inte var jag köpt den. Jag ville gärna kanta med ränderna på "fel" håll för att få den fina randiga effekten. Just det här muddtyget var ganska stumt på det hållet men jag chansade ändå med ett helt okej resultat. Det hade dock aldrig funkat i en halsringning eller liknande där man vill ha en åtdragande effekt.

Det var lite klurigt med kantningen i hängseländarna eftersom det blir så många lager tyg där ändarna möts. Det gör att spetsarna känns lite stela och klumpiga. Kanske kan man göra hängseländarna mer rektangulära för att kunna kanta hela sträckan med en remsa och ha skarven mitt bak istället.

Till sist en närbild på den lila byxan i ett försök att göra de fina färgerna rättvisa. Jag är så glad att den randiga mudden äntligen kommit till användning med så fint resultat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar