lördag 21 december 2013

Sexkanter och babygym

Jag fick lust att prova på lappteknik med sexkanter för ett tag sedan. Från början visste jag inte vad det skulle bli men efter några timmars arbete bestämde jag att det skulle bli grunden till ett babygym. Det finns många inspirerande bloggar som beskriver hur man gör. Bl.a den här och den här. Mycket pilligt men kul! Och som omväxling var det kul med lite handsömnad. Det gick till exempel utmärkt att sitta och jobba med lapparna i soffan!


Lapptäcket är sytt som ett stort örngott med kardborreknäppning på baksidan. Två tunnare täcken och ett lager fleece i filten gör det mjukt och skönt att ligga på.
Bågarna är gjorda av två avklippta rockringar som jag har klätt med ett lager fleece och ett lager velour. När jag sydde velourkanalerna sydde jag också i små hankar att hänga leksaker i.
Bågarna fästs med dubbla tryckknappar i varje hörn av filtens undersida.






Jag blev jättenöjd och bebisen likaså! Nu tänkte jag göra några hemtillverkade figurer att vila ögonen på och byta ut några av plasthängena.

1 kommentar:

  1. Mormor också förtjust! Så fint! Särskilt om du byter ut lite plast mot tyg och trä!

    SvaraRadera