onsdag 18 juli 2012

Tyggåva blev pyjamasar!


För en tid sedan fick jag en gottepåse med tyger av min mamma. Hon hade städat skrymslen och vrår där hemma och hittat flera tygstuvar från förr. Ja, alltså inte sååå gamla men 20 år gamla kanske? Mamma; hur gamla är tygerna egentligen? 
Stora som små stuvar och både trikå och vävda tyger. En gottepåse helt enkelt!
Av de två större trikåstuvarna blev det två pyjamasar till sonen . Båda tygerna var tunna, mjuka och ganska "sliriga" så jag tyckte det var passande att göra pyjamasar av dem.






En pyjamas i strl 92 med korta ärmar och ben. Mönster från Ottobre 1/2011. Jag funderade länge på vilken färg jag skulle ha på kantbanden. Det vore enkelt att välja en av rändernas färg men valet föll till slut på turkos och jag tyckte det blev så fint. Den turkosa interlocken kommer från Liandlo. Färgglada tryckknappar från Etsy.









Den här pyjamasen är sydd utifrån basmönster ur boken "Børnetøj 0-3 år" av Meedom. Långärmad tröja med raglanärm och byxor "form 0". Röd enfärgad interlock från Liandlo till halsringning och ärmmuddar. 
Både tröja och byxor är i strl 86. Men deras storleksschema skiljer sig lite från andra så jag tycker det motsvarar minst strl 92. 

Tack för tygerna mamma! Får se vad det kan bli av resterande stuvar!


1 kommentar: