onsdag 2 januari 2013

Body och klänning till decemberbebis

Två plagg till en liten nykomling. Tyg- och färgval är helt och hållet beställarens. De mörkt marinblå kanterna på den röda bodyn var en lyckosam kombination jag kanske inte själv hade kommit på.







Mönster: Bodymönster från Ottobre 6/2012 med tillagd knäppning i raglansömmen. Till klänningen har jag utgått från samma mönster upptill och sedan ställt ut den nedtill. Jag tycker hästtyget gör sig bäst på "enkla" plagg utan för mycket effekter eftersom det är så speciellt i sig samt relativt stormönstrat.
Storlek 62.

Detta är 2:a och 3:e plagget jag gör med den här sortens knäppning men jag har fortfarande inte fått det riktigt bra. Jag är övertygad om att det ser bra ut när plagget sitter på barnet men när det ligger plant ser det så knöligt ut. Hittils har jag bara rundat hörnen och klippt bort lite sömnsmån från originalmönstret. Kanske ska mönsterdelarna justeras ytterligare för att det ska bli bra. Kanske har någon ett tips!?

Material: Röd klöverjersey från Ohlssons tyger (tröttnar man nånsin på klöver? Inte jag!)
Grön jersey med hästar från Strömming design. Till båda plaggen har jag kantat med muddväv från Stoff och Stil.

Jag säger det igen... - Det är så kul att sy i de där minsta storlekarna!

4 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar hästtyget! Har du kvar till en tröja i strl 92?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag absolut. Med lång ärm?

      Radera
    2. Japp. Jag hivar iväg ett mail till dig!

      Radera
  2. Åh, jag älskar hästtyget! Har du kvar till en tröja i strl 92?

    SvaraRadera