måndag 31 december 2012

Filtad innesko

Jag har filtat stickade tofflor i tvättmaskinen! En imponerande förvandling men slutresultatet blev inte riktigt bra ändå.



Jag har stickat efter ett mönster från Stoff och Stil. När de olika delarna skulle monteras ihop stämde det inte riktigt. Jag fick sträcka sulan mycket för att den skulle passa till resten av tofflan. Kanske har det haft betydelse för slutresultatet. Förutom att kontrollera stickfastheten var det svårt att under arbetets gång avgöra om det såg ut som det skulle. Ärligt talat var det riktigt tråkigt att sticka dem eftersom styckena bara var sladdriga och oformliga innan filtningen. Det fanns ingen känsla av att något fint växte fram och det är ju det som är hela grejen med hantverk!

Hur som helst, här ser ni förvandlingen!










Jag valde att sticka sulan i en annan färg som en fin effekt. Men som ni ser har tofflorna vridit sig mycket i tvätten så det ser lite lustigt ut. De blev lagom långa till foten men alldeles för vida där man sticker i foten. Så mycket att jag nog inte kommer använda dem så flitigt. Det får bli gästskor i svärföräldrarnas stuga.

 Jag har redan hittat ett annat mönster från Garnstudio som jag tänkte testa. Hoppas jag har bättre tur då!

Till sist vill jag såklart passa på att önska er Ett Gott Nytt År!

1 kommentar:

  1. Trial and error leder mänskligheten framåt! ;-) Roligt att se förvandlingen iallafall - och att lära sig en ny teknik! Kram!

    SvaraRadera