lördag 8 december 2012

Patentstickad halsvärmare

Inspirerad av den här halsvärmaren av Ilsefin blev jag sugen på att göra något liknande till mig själv. Jag har inte provat på patentstickning tidigare så det kändes kul. Om man googlar patentstickning / sticka patent, ser man snabbt att det finns flera olika varianter. Jag tycker det borde finnas en gemensam nämnare för de olika sätten men det har jag inte kunnat klura ut. Till en början tyckte jag att strukturen påminde mycket om vanlig resårstickning men så småningom såg jag att det hade lite egen karaktär!



Stycket är sytt ihop till en tub och läggs i en åtta runt halsen.

Jag stickade efter beskrivningen nedan. Man bör tänka på att utseendet på slutprodukten blir väldigt skiftande beroende på vilket garn och vilken stickstorlek man använder.


Maskantalet ska vara delbart med 2.

Varv 1: kantmaska,*1 omsl.lyft nästa m avig utan att sticka den,1 rm*.kantm.

Varv 2: kantm.*1 omsl,lyft nästa m avig utan att sticka den,sticka första varvets omsl och den lyfta m rät tills.* kantm.

Upprepa hela tiden varv 2.

Jag stickade i ett garn fyndat på Netto för ett bra tag sedan. Det heter Rustik Garn och är en blandning av ull (80%) och polyamid (20%). Riktigt mjukt och skönt!

Jag är så glad i garnet! 


Ett försök att fånga strukturen i en närbild.





Det känns bra att ha avslutat ett av projekten i stickkorgen. Halsvärmaren kommer dessutom väl till pass dessa härliga vinterdagar med tvåsiffriga kallgrader. Jag stortrivs! Dock med viss bävan inför det snöoväder som väntas här i Skåne de närmsta dagarna....


1 kommentar: