torsdag 27 december 2012

Sittdynor till uteplatsen

De här sittdynorna fick mina föräldrar i julklapp i år. Jag har tänkt att de ska göra nytta på deras uteplats. I stolen, på bänken eller direkt på trallen! Jag hann bara sy två stycken nu innan jul men jag ska komplettera med ytterligare 4 st så småningom.








Tyget är metervara från Stoff och Stil. Filtad ull som finns i en mängd underbara färger. Egentligen är kanske tyget lite för fint och dyrt för ändamålet men jag kunde liksom inte låta bli. Jag har använt två olika färger per dyna och strukit på mellanlägg på tygernas baksidor för att få lite stadga. Snedslån är gjord i ett bomullstyg, även det från Stoff och Stil.

Det var roligt och ganska enkelt att knåpa ihop dynorna så det känns bara roligt att jag ska göra några fler. Jag skulle dessutom vilja ha något liknande till våra hårda matbordsstolar här hemma. Färgglada och brokiga tänker jag mig då. Med någon slags anti-halk på undersidan. Den finns något som heter Sock-Stop att köpa i olika hobbyaffärer. En slags flytande gummi på flaska som man applicerar på textilier. Perfekt till barnens (och de äldres!) strumpor som det ju främst är avsett för.

God fortsättning till er alla!


2 kommentarer:

  1. Gud så fina! Sådana blev jag genast sugen på attgöra fast just nu är det virknålen som håller mig sysselsatt ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Detta var ett fint tips! Ser en möjlighet att använda en av misstag maskintovad tröja till detta ändamål också. Tack!

    SvaraRadera