söndag 7 april 2013

Enkel tygkasse för blöta ombyten!

I fredags när vi gick hem från förskolan hade jag famnen full av extrakläder som vi behövde ha med oss hem. Så dumt, tänkte jag, att här inte hänger en bra kasse att bära i. Tack vare den upptäckten fick jag ett perfekt söndagspyssel!



Det är en "helt vanlig" kasse med botten och en kanal för dragsko längst upp. Det finns många beskrivningar på nätet om olika sätt att göra en botten men jag brukar göra sk. avsydda hörn. Det beskrivs på ett bra sätt här

Innan jag fållade ovankanten sydde jag två knapphål att trä banden genom. Banden har jag tvinnat av ett gult bomullsgarn från gömmorna. Nedan ser ni i vilka steg kanalen är sydd. Så enkelt och resultatet blev precis som jag ville ha det.




För att kassen ska tåla blöta och smutsiga kläder och skor sydde jag insidan av vaxduk. En gammal bordsduk med fläckar här och var som jag tänkt använda till just sådana här saker. Utsidan är ett favorittyg i bomull designat av Robert Kaufman.




Det enda jag saknar nu i efterhand är någon sorts namnskylt på kassen. Jag syr kanske på en liten ficka med sonens namn. Jag får fundera på saken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar