onsdag 28 augusti 2013

Barnvagnsdyna till syskonvagnen

Jag har varit lockad ett tag att prova sy en barnvagnsdyna. Nu har jag gjort det och det var jätteskoj och inte alltför klurigt! Komforten för barnet förbättras nog knappast i dagens komfortvagnar men förutom att det livar upp vagnen lite tycker jag det är bra med en dyna för att skydda textilerna i vagnen lite bättre. Dynan är lättare att ta av och tvätta än vagnens klädsel!

Det finns många olika beskrivningar på internet och jag lät mig inspireras av flera men framförallt den här beskrivningen av frk Rosette/Malin Ramberg tycker jag är bra att utgå från.

Såhär blev mina:









Jag har använt en lite tjockare bomullsvadd från Stoff och Stil i mina dynor. Jag hittade ingen skumgummi i lagom tjocklek och bestämde mig därför att testa med vadden. Det blev bra och vadden var enkel att hantera under sömnaden. De prickiga tygerna är ett grövre bomullstyg, också från Stoff och Stil. Nästa gång jag syr en en dyna ska jag helt klart använda mig av en bredare snedslå. Det var riktigt svårt att  komma runt den vadderade kanten på ett snyggt sätt med 18 mm snedslå. Man kan ju också vändsy dynorna istället men jag tycker kantbandet ger ett snyggt avslut.

Jag sydde mina dynor utan sidodjup i ryggdelen. Syskonvagnen har ju redan lite smalare sittutrymme och jag ville inte göra det mer trångt. Som framgår av bilderna är dynorna vändbara.

Det dröjer ju ett tag innan bebisen kan sitta bredvid storebror så jag funderar på att sy någon prickig detalj till bebisens liggdel. Liggdelen saknar t.ex. ett vindskydd/lock. Kanske jag skulle sy ett prickigt lock?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar