tisdag 13 augusti 2013

Vändsydd babyfilt

Jag fortsätter att skämma bort kommande bebis med hemsydda alster. Det senaste är en gosig filt.

När man har barn sedan innan är det väldigt få saker som är alldeles nödvändiga att skaffa nytt.... Filtar till exempel har egentligen storebror tillräckligt av för att låna ut. Men en sån här lite tunnare filt som kan följa bebisen mellan vagn, säng och famnar blir så personlig så det känns helt rätt att bebisen får en egen!








Filten är vändsydd med två olika trikåtyger. Glada elefanter från Jofotex och smalrandigt i grönt/grått från Stoff och Stil. Filten mäter ca 80 x 64 cm. Jag overlockade ihop tygerna räta mot räta men sparade ett litet vändningshål. Därefter lade jag ganska mycket tid på att pressa med strykjärnet för att kanterna skulle bli fina. Ca 2 cm in från kanten sydde jag sen en dekorsöm med hushållsmaskinen. Vändningshålet sydde jag ihop för hand.

Jag blev så nöjd med filten. Mycket tack vare det underbara elefanttyget. Jag älskar det. Titta på närbilden här nedan på de olika elefanternas färgglada kostymer!





1 kommentar: