söndag 24 mars 2013

Velourjacka klar efter många om och men!

Det är inte alltid insidan som räknas och det går inte alltid som på räls!!

Det konstaterar jag efter att äntligen blivit klar med den här jackan. Jag ville sy en ny velourjacka till min pojke som växer så det knakar. Den förra passar ett litet tag till men har börjat spänna lite här och var på den lilla kroppen.











Jag hittade ett mönster i Ottobre 1/2012 som jag tyckte var passande att utgå från. Den här gången ville jag sy med blixtlås som trots allt är mer praktiskt och lite mer slitstarkt. Första tabben kom av att jag ändrat lite i mönstret genom att fodra både fram och bakstycke istället för att bara ha infodring på framstyckena. Jag sydde på fodret på styckena innan jag sytt fast blixtlås vilket gjorde att de aningen fula sömsmånerna på blixtlåsets insida blev helt synliga. (Det syns på bild 3). Det syns visserligen inte när jackan är knäppt men ändå!

Andra tabben vet jag faktiskt inte om det är en miss från min sida under arbetets gång eller om ärmarna på mönstret faktiskt är i kortaste laget. Först när jackan var klar för övrigt och kunde provas märkte jag hur korta ärmarna var. Det såg inte alls proportionerligt ut. Jag bestämde mig helt enkelt för att sprätta och skarva. Velour är ju ganska tillåtande så det syns faktiskt inte så mycket när jackan är i rörelse!

Såhär i efterhand känner jag mig nöjd och tänker inte så mycket på missarna och skönhetsfelen men jag grymtade och suckade en hel del under arbetets gång!



Mottagaren blev också nöjd, nu väntar vi bara på mildare temperaturer!

Mönster: Ottobre 1/2012. Strl 98.
Material: Velour och mudd från Stoff och Stil. Randig interlock från E-slöjd.


1 kommentar: