torsdag 4 oktober 2012

Sy en lampskärm

Jag har glömt att visa vad det blev av mitt första försök att klä en lampskärm!
Jag köpte en stomme i stål på Panduro Outlet för några tior. Såg genast framför mig en stor, härlig lampa i ett favorittyg, att ha över köksbordet. Min första variant gjorde jag i ett tyg i lagom prisnivå men nästa gång vågar jag nog sy i favorittyget!

Tadaa!


Jag valde ett ljust tyg för att inte stjäla för mycket sken från glödlampan. Nackdelen är då att stålbågarna syns igenom väldigt väl (inte just på den här bilden men i verkligheten är det så...). Jag tror inte man kommer ifrån det helt med ett annat tyg men jag ska ändå ha det i åtanke nästa gång.

Jag tog lite olika mått på stommen och kom på så sätt fram till ungefär hur tårtbitarna skulle se ut. Jag sydde först ett prov i ett vävt mönsterpapper. Jag sydde ihop de olika delarna och gjorde sen en fåll nertill. Spände därefter tyget över stommen och sydde för hand upp fållen på insidan av skärmen.

Tårtbitarna före sömnad



Så här ser stommen ut

På det stora hela blev jag nöjd. Lampskärmen är definitivt snyggare än den vi hade tidigare men det säger mer om den förra än denna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar